lørdag den 10. december 2011

Sund aftensmad - Auberginemoussaka

Endnu en trist vejrdag med regn og blæst! Derfor er det blevet en vaske - tøj dag, og lektiedag for mit vedkommende. Har som sagt en prøveeksamen på mandag der skal forberedes, og derudover også en aflevering der skal laves. Der er nok at se til.
Det var meningen jeg ville have været i fitness for at træne i morges, men da vejret var okay i morges ville jeg hellere ud i det fri og løbe en tur :-) Det blev til ca. 2,5 km, men det er bedre end ingenting ;-) Det var egentlig dejligt at få lidt frisk luft, så da jeg kom hjem blev svang jeg kosten i det lille hjem. Der er nu intet som et dejligt, rent hjem :-)

Her til aften lavede jeg en ret jeg har prøvet nogle gange, nemlig auberginemoussaka. Moussaka laves normalt af kartofler og ikke aubergine, men hvis det er en del af en kur er auberginemoussakaen noget sundere end den gamle kending.
Jeg plejer at gange opskriften med 3 så der er til én pakke hakket oksekød af 500 g. Opskriften kommer herunder:

Auberginemoussaka:
1 person

170 g hakket oksekød
125 g løg
Balsamicoeddike
Ca.  ½ dåse hakkede tomater
Salt og peber
Hvidløg, efter smag og behag
150 g aubergine
125 g yoghurt (jeg brugte Skyr)

Persille

Løg og oksekød svitses i balsamicoeddike. Hakkede tomater, salt, peber og hvidløg tilsættes, og det småkoges i ca. 10 min.
Auberginerne skæres i tynde skiver og brunes på en tør pande. I et ovnfast fad lægges skiftevis tomatsaucen og auberginerne.
Yoghurten smages til med salt, peber og hvidløg og lægges ovenpå retten. Det sættes i en varm ovn ved 200 grader i ca. 30 min.
Jeg lavede desuden en stor portion salat til. Billede kommer så snart mit kamera gerne vil samarbejde :-)

I morgen laver jeg desuden en sund, næringsrig og SU - venlig madplan for næste uge. Denne lægger jeg ud så du evt. også kan få lidt inspiration :-)

God lørdag aften!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar