onsdag den 7. december 2011

Frokost på en travl dag

Det er jo vinter, hvilket betyder at supermarkederne bugner af lækre rodfrugter. Jeg elsker simpelthen rødbeder, jordskokker, pastinakker og persillerødder. De kan bruges i alverdens forskellige retter og både koges, steges eller bages. Lige hvad man har lyst til, og så er de rigtig sunde! :-) Derfor vil jeg prøve at lave så mange retter med dem som muligt, og eksperimentere lidt med det.
Der er en frokostret med rødbeder jeg syntes er rigtig god, som jeg gerne vil dele med dig. Jeg har fundet den i Lene Hanssons bog: Turboslank.:

Jeg har lavet få ændringer fordi der var noget jeg ikke lige havde i køkkenet, men jeg lavede det som følger:

Bagt rødbedesalat med forårsløg:
1 Person

Ca. 200 g. rødbeder
10 cherrytomater
1 forårsløg
1 fed hvidløg

Dressing:
1 spsk. frisk rosmarin
1,5 dl fromaiche frais
2 spsk. olivenolie
Salt og peber
Et stykke fint hakket frisk ingefær

Rødbeder skrælles og skæres i tynde bjælker. De bredes ud på en bradepande, beklædt med bagepapir, med lidt olie over samt salt og peber. De bages ved ca. 200 grader i 25-30 minutter. De tages ud og afkøles helt (jeg plejer at lave dem dagen før hvis jeg alligevel skal have gang i ovnen til aftensmad - også står de i køleskabet natten over).
Ved servering blandes rødbederne med tomater, der er skåret i halve, fintskåret forårsløg og revet hvidløg. Sidst blandes dressingen og hældes over.
Velbekomme

Det er også en frokostret der er god at have med på farten :-)

I dag fik jeg taget et billede af retten:


Bagt rødebedesalat med forårsløg

Er lige kommet fra skole og skal på job fra 17 - 21 :-) Fortsat god dag

2 kommentarer: