mandag den 12. december 2011

Det at sætte sig et mål - og nå det!

Jeg har igennem lang tid sat mig fleremål for et vægttab jeg skulle nå inden den og den dato. Men det har altid endt i fiasko, og hvis jeg var meget uheldig har jeg endda taget lidt på. Det der sker når jeg sætter et mål der f.eks. lyder på at jeg skal tabe 5 kg inden jul, ja så ender det med at man bliver stresset af at tænke på det. Når man det nu også? Hvad gør jeg hvis jeg ikke taber mig? Hvis jeg er blevet lokket i fordærv i supermarkedet og køber lidt (eller meget) snolder, tænker jeg, når jeg er halvvejs gennem at have spist det, at så kan det hele være lige meget! Og så går jeg ellers i gang med at finde ALT jeg har i skabene, lægger mig på sofaen og spiser det hele. Sørgeligt? Ja, jeg ved det godt! Man kan vel sige at det er en slags madmisbrug?!?

Jeg har optil flere gange hørt flere ernæringseksperter udtale sig om vægttab, og om hvor nemt det er at tabe sig - man skal jo bare spise mindre. Det er nemmere sagt end gjort! Det er jo ofte en ussel vane man har opbygget over længere tid, og derfor tager det psykisk også længere tid at arbejde sig væk fra den, det er efterhånden mine erfaringer med det.
Derudover har jeg erfaret at man skal sætte sig et håndgribeligt mål, og ikke nødvendigvis sætte en dato på, men "gå på kur" og glæde sig over ethvert vægttab man får. Derudover er det også vigtigt at finde en motivationsfaktor der kan motivere en til at blive ved, og finde årsagen der ligger bag et vægttab. Hvorfor er det egentlig man gerne vil tabe sig? Er det pga. sundheden, at blive mere frisk, kunne passe smartere tøj? Find det der passer til netop DIG. Det har jeg dog trodset lidt i forbindelse med, at jeg nu har sat et tidsfristet, men håndgribeligt mål! MEN der er en belønning i sidste ende, og jeg har to gode støttepersoner der jo går samme vej som jeg selv. Derfor bliver det nogen gange lidt nemmere, men også lidt en konkurrence måske?
Har du også en drøm om at gå ned i vægt, evt. smide 5, 10, 20 eller 50 kg?
Jeg vil prøve at lave en How To for at I kan følge med i hvad Jeg gør og hvilken indsats jeg ligger i det. Det betyder også at I ikke kan finde så mange syndige opskrifter osv. herinde det næste stykke tid, for nu er det den sunde livsstil der er i fokus!
Derfor skriver jeg op nogenlunde hver dag hvad jeg har spist den dag, ligger opskrifter ind osv. Jeg har lavet min egen "kur", som er en blanding af blandt andet Gó Kuren med Christian Bitz, Lene Hansson, South Beach kuren og De Danske Vægtkonsulenter. Jeg syntes nemlig nogengange at de planer de laver ikke passer ind i en normal hverdag.
Jeg har lagt det ind så jeg har et endeligt mål og mellemvejning så jeg kan se om jeg gør det rigtige, eller om jeg skal arbejde lidt mere for sagen :-)

Mål: - 3 kg d. 31/12
Mellemvejning: - 1,5 kg d. 21/12

Madplan: 12/12/11:

Morgenmad: 1 blødkogt æg + 1/3 agurk
Mellemmåltid: Rød snackpeberfrugt
Frokost: Salat af iceberg, agurk, tomat, mozzarella (½ bøffelmozzarella, ca. 60 g.), selleri og oliven

Mellemmåltid: 10 cherrytomater
Middag: Samme som frokost eller 1 nupo shake med frugt til (skal nemlig på job fra 17-21)

Her det første stykke tid prøver jeg så vidt muligt at undgå for meget frugt og stivelsesholdige produkter som kartofler, pasta og brød. Derudover skal det nævnes at jeg altså har nogle forhindringer på vejen (som alle vist kender til her i julemåneden), nemlig en julefrokost på torsdag, bette brors fødselsdag lørdag og så selvfølgelig juleaften! Håber jeg overlever uden de helt store kvaler, for er der en der elsker julemad så er det mig :-)

Det er sådan ca. hvordan min "maddag" ser ud dagen i dag. God mandag :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar