tirsdag den 29. maj 2012

God salat med carpaccio

Søs og jeg deler ofte opskrifter når der er noget vi syntes er godt :-) Jeg har på det seneste fået en del gode ideer fra hendes side af og denne salat er ingen undtagelse. Jeg faldt over et tilbud på noget carpaccio (marineret oksekød der ofte bruges til en slags tapas) i Rema 1000 forleden og købte et par pakker af det. I pakken var der også en lille pose med parmesanost som går godt i spænd med kødet. Jeg prøver, så vidt muligt at skære lidt ned på kulhydrater og stivelse, såsom brød, pasta, kartofler osv., hvorfor denne salat er perfekt.

Til salaten har jeg brugt følgende:

Carpaccio
Ruccolasalat
Radiser (der er i højsæson lige nu - bonus!)
Tomat
Forårsløg
Parmesan
Æg (for at tilføre lidt flere proteiner)
Citronolie

Resultatet blev som følger:


Bon Appetit!
 Det er en ret god mixet salat, og jeg syntes egentlig at ægget passer meget godt ind i salaten også, selvom det måske lyder som en underlig blanding :-) Det ser måske ikke ud af meget, men jeg var ret sulten inden jeg lavede den, og er fuldt ud mæt nu - altså på den gode måde ;-) Jeg ved at det ikke er sidste gang jeg laver salaten, og syntes bestemt også du skal prøve den!

Nu må jeg hellere vende tilbage til eksamenslæsningen, god dag!

// Trine aka Tulle

søndag den 27. maj 2012

Middags pastaret

Så har der igen været stilhed på bloggen et stykke tid. Grunden til det er bl.a det super gode vejr der især har været de sidste dage! Det er simpelthen bare så godt at solen er begyndt at komme :-) Jeg er begyndt at rydde lidt ud i køleskabet og fryseren for at få brugt alt jeg har før det bliver dårligt. Jeg har nemlig så meget i fryseren at den næsten ikke kan lukkes ;-) Her til aften lavede jeg en frisk pastasalat af grovpasta. Det blev rigtig godt, og jeg forstår ikke at jeg ikke har lavet det noget oftere taget i betragtning af hvor nemt det egentlig var.
Jeg kogte den friske grovpasta. Hertil kom jeg følgende ingredienser:
Tomat
Friskhakket persille
Lidt citronolie
Spæde salatblade
Puck feta
Forårsløg
4 stykker serranoskinke jeg lavede sprøde i mikroovnen (de skal kun have et par minutter på en tallerken)
Det kom til at se ud således:

Det var rigtig lækkert og mættende! Nu vil jeg nyde resten af min søndag aften med film og Globaløkonomi læsning da eksamen er lige om hjørnet.
God aften og husk nu at nyde vejret ;-)

// Trine aka Tulle

søndag den 22. april 2012

Agurkesuppe med rejer

Så er det søndag, og en regnfuld en af slagsen! Jeg havde planlagt at løbe en tur, men jeg venter og ser om det eventuelt klarer op senere på dagen :-) Så nu står dagen på skrivning af projekt. I går var jeg ude og shoppe lidt, og jeg fik købt et par ting eller 5 ;-) Det er dejligt med lidt nyt til gaderoben. Jeg fik købt et par nye jeans, en bluse fra SamsøeSamsøe, en bluse og en skjorte fra H&M. Derudover købte jeg nogle krydderurtepotter fra Bodum og et lædercover fra Tiger of Sweden til min iPhone :-)

Den anden dag lavede jeg en utrolig sund kold agurkesuppe med rejer. Jeg tilføjede lidt champignoner sammen med rejerne, men dem vil jeg undlade en anden gang, for syntes det smager bedre uden.
Opskriften får du her:

Agurkesuppe med rejer
2 personer

5 dl youghurt naturel eller A38
Salt
1-2 fed hvidløg
2 agurker
Peber
Mynte, dild eller anden krydderurt
150 g rejer

Rejerne svitses i en gryde sammen med chiliolie og lidt krydderier. Agurkerne skæres i store stykker og kommes i en blender med resten af ingredienserne. Jeg plejer ikke at skrælle agurkerne. Det blendes til det er en fin masse, smages til med salt og peber. Kommes i en skål, stilles på køl, og serveres kold med de varme rejer. Jeg kan godt lide hvis rejerne er en smule stærke, fordi det er en fin kontrast til den milde suppe. Smager godt med brød til, prøv eventuelt et lækkert groft foccaciabrød. Se opskriften på det her.




Det er en lækker suppe, og jeg vil anbefale at lave et brød til, da det ellers ikke er så mættende, men hvis man undgår dette er det en super god slankende suppe :-)

God søndag

//Trine aka Tulle

tirsdag den 17. april 2012

Grøn linsesalat med rødder

Så kom dagen hvor jeg fik afprøvet at lave linser. Jeg har hørt meget om dem og at de skulle være rigtig sunde. Jeg fandt en opskrift med grønne linser i min Christian Bitz bog Verdens Bedste Kur. Det er en linsesalat. Jeg har kun smagt røde linser én enkelt gang i en suppe, og det smagte godt, så nu ville jeg altså selv prøve krafter med det :-)
De linser jeg købte var de grønne Le-Puy linser (kan fås i Super Brugsen):

Der er mange i en pose på 400 g, og jeg har fået fortalt at det godt kan betale sig at købe gode kvalitetslinser. Posen ovenfor kostede 26,95 kr.
Opskriften på linsesalaten kommer her:

Grøn linsesalat med rødder
1 person
50 g grønne linser, kogt som anvist på pakken
1 gulerod, revet
1/4 grapefrugt, skåret i fileter
12,5 g revet ost
½ rødbede, skåret i tynde skiver
Dild
Rødkål
½ spsk valnøddeolie (de havde jeg ikke, så det undlod jeg)

Vand hældes fra linserne. Tilsæt gulerod og dild, mens linserne stadig er lune. Smag til med salt og peber. Vend med ost og resten af ingredienserne. Server straks.

Jeg havde det med som frokost i skolen en dag og så ud således:


Det smagte godt, men jeg tror lige jeg skal vende mig til smagen af linser. Jeg syntes at de er en anelse melet, men ved ikke om det kun er den ene type (altså de grønne linser) der smager sådan eller om det er generelt. Jeg tror jeg vil se om jeg ikke kan finde nogle flere opskrifter med linser :-)

God tirsdag aften!

// Trine

søndag den 8. april 2012

Søndags hygge

Så er påskens dage snart gået, men heldigvis er der endnu en fridag i vente! I dag er "bare" gået med noget så kedeligt som at lave lektier :-( Så nu er der velfortjent afslapning på sofaen med vindruer og en lækker kop kushmi te, købt i Salling... mmm! Det er hårdt tiltrængt med lidt sundere guf, fordi jeg ikke har holdt madplanen for ugen. Jeg har været på familiebesøg nogle dage, og ellers haft en del gruppearbejde, hvor det ikke har været helt nemt at holde.. I know.. Det er fordi jeg har rygrad som en regnorm!!!

Her er søndagens hygge til søndagsfilmen:


God søndag aften, og nyd nu din fridag i morgen :-)

tirsdag den 3. april 2012

Bagt rødbedesalat

Så er det 2. dag på madplanen. Jeg har gruppearbejde i skolen for tiden, fordi vi er ved at lave et større projekt, så der er en del at se til. I går havde en i min gruppe taget hindbærsnitter med.. Sådan en kunne jeg ikke sige nej til :-) Jeg tænker ikke så meget over det, for så skal jeg jo bare spise sundere de andre dage, og det er jo også sådan det skal være. For hvis først jeg siger til mig selv at jeg SLET ikke må synde.. tjaa så går det altså galt :-)
I går fik jeg bagt rødbedesalat til frokost, og det smager altså bare så godt. Det syntes jeg helt bestemt du skal prøve, for det er også godt til madpakken! Opskriften kommer herunder:

Bagt rødbedesalat
1 person

200 g rødbeder
10 stk. cherrytomater
1 forårsløg
1 fed hvidløg
Evt. brøndkarse (det har jeg ikke brugt før, og det smager fint uden)

Dressing:
1 spsk. frisk rosmarin (jeg brugte persille i stedet)
1,5 dl cremefraiche 9 % (jeg brugte A38, men det er også godt med f.eks. Skyr)
2 spsk olivenolie
Salt og peber
1 spsk frisk eller syltet ingefær

Rødbederne skrælles og skæres i tynde bjælker, hvorefter de lægges i et fad med lidt olivenolie over. Drysses med salt og peber og bages ved 200 grader i ca. 25-30 minutter. Afkøles når de er færdige.

Når de er afkølede, blandes de med tomater, fintskåret forårsløg, revet hvidløg (samt evt. brøndkarse). Dressingen blandes og hældes over.
Bon Appetite!
P.S Det mætter rigtig godt :-)


Mandagens frokost

Nu vil jeg lave dagens lektier og senere på job :-) God tirsdag!

søndag den 1. april 2012

Madplan for uge 14

Så har jeg været et smut hjemme hos familien i dag, men vejret var desværre ikke så godt som lovet, så det var lidt ærgerligt! MEN det var rigtig hyggeligt alligevel, og selvom det blæste sad vi udenfor og fik frokost :-)

Jeg har nu fået kreeret en madplan for næste uge. Det kan godt være der bliver byttet lidt rundt på nogle af dagene eller at jeg evt. spiser det samme to dage i træk. Det er især lidt nemmere til frokost. Jeg har lige bagt nogle rødbeder jeg skal bruge til madpakken i morgen :-)

OG jeg kom ud at løbe i morges, så det var rigtig rart! Jeg kom op på 3,73 km på 27:36 min. Det syntes jeg er okay, så nu gælder det "bare" om at løbe længere og hurtigere :-) Se de forskellige data på dette billed:


Jeg bruger det program der hedder Endomondo der er en app til iPhonen. Det er rigtig smart, og jeg syntes det er en motivationsfaktor at jeg kan se (og også mærke) at jeg bliver bedre og bedre til at løbe :-)

Min madplan for næste uge går ud på at jeg "kun" må få brød, ris, pasta osv. (altså stivelse) 3 dage om ugen, og ellers er det bare masser af salat, frugt og grønt. Løbende i ugen vil jeg lægge opskrifterne ind, hvis det er nødvendigt på de forskellige opskrifter :-) Den ser ud således:

Mandag:
Morgen: 1 æg + 1 grape
Mellem: Bladselleri
Frokost: Bagt rødbedesalat
Mellem: 2 gulerødder
Middag: 1 Nupo shake og 1 banan (fordi jeg skal på job)

Tirsdag:
Morgen: Havregrød + 1 æg
Mellem: 15 mandler
Frokost: Linsesalat
Mellem: Snackpeber
Middag: 1 Nupo shake og 1 banan (fordi jeg skal på job)

Onsdag:
Morgen: 1 æg + 1 æble
Mellem: 2 gulerødder
Frokost: Mozzarellasalat
Mellem: Agurk
Middag: 1 Nupo shake og 1 banan (fordi jeg skal på job)

Torsdag:
Morgen: Havregrød med bær og kanel
Mellem: Snackpeber
Frokost: 1 rugbrød m. tunsalat + grønt
Mellem: 15 mandler
Middag: Pasta med broccoli og chili

Fredag:
Morgen: 1 æg + 1 æble
Mellem: 2 gulerødder
Frokost: Mozzarellasalat
Mellem: Agurk
Middag: Laks med grøntsager

Lørdag:
Morgen: Havregrød med bær og kanel
Mellem: 15 mandler
Frokost: Salat af fennikel med rugbrød
Mellem: Frugt
Middag: Dijonkylling

Søndag:
Morgen: Omelet
Mellem: 2 gulerødder
Frokost: Alt godt fra havet salat
Mellem: Bladselleri
Middag: Rester

Det er ikke sikkert jeg kommer til at følge den 100 % sidst på ugen, fordi jeg skal hjem til søs et par dage for at hjælpe med nogle ting, så der kan jeg ikke helt leve efter planen, men vil bestemt gøre mit bedste.
Jeg vil nu give min hud en peeling og farve mine øjenbryn, har nemlig prøvet at købe en farve der hedder brunsort så den skal nu prøves for første gang! :-)
God søndag aften :-)