tirsdag den 17. april 2012

Grøn linsesalat med rødder

Så kom dagen hvor jeg fik afprøvet at lave linser. Jeg har hørt meget om dem og at de skulle være rigtig sunde. Jeg fandt en opskrift med grønne linser i min Christian Bitz bog Verdens Bedste Kur. Det er en linsesalat. Jeg har kun smagt røde linser én enkelt gang i en suppe, og det smagte godt, så nu ville jeg altså selv prøve krafter med det :-)
De linser jeg købte var de grønne Le-Puy linser (kan fås i Super Brugsen):

Der er mange i en pose på 400 g, og jeg har fået fortalt at det godt kan betale sig at købe gode kvalitetslinser. Posen ovenfor kostede 26,95 kr.
Opskriften på linsesalaten kommer her:

Grøn linsesalat med rødder
1 person
50 g grønne linser, kogt som anvist på pakken
1 gulerod, revet
1/4 grapefrugt, skåret i fileter
12,5 g revet ost
½ rødbede, skåret i tynde skiver
Dild
Rødkål
½ spsk valnøddeolie (de havde jeg ikke, så det undlod jeg)

Vand hældes fra linserne. Tilsæt gulerod og dild, mens linserne stadig er lune. Smag til med salt og peber. Vend med ost og resten af ingredienserne. Server straks.

Jeg havde det med som frokost i skolen en dag og så ud således:


Det smagte godt, men jeg tror lige jeg skal vende mig til smagen af linser. Jeg syntes at de er en anelse melet, men ved ikke om det kun er den ene type (altså de grønne linser) der smager sådan eller om det er generelt. Jeg tror jeg vil se om jeg ikke kan finde nogle flere opskrifter med linser :-)

God tirsdag aften!

// Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar