søndag den 4. marts 2012

Lækre, (ekstremt) mættende fuldkornsboller

Det er lang tid siden jeg har bagt noget, men alligevel købte jeg en pakke gær den anden dag, da jeg var nede og handle :-) I går brugte jeg altså noget af den til nogle fuldkornsboller jeg fandt opskriften på i bogen Verdens bedste kur. Det er altid rart med lidt hjemmebagt brød, for det smager simpelthen så godt! Derfor satte jeg mig for at bage disse boller. Normalt kan spise mange (2-3, hvis jeg er sulten ;-) ) boller, hvis det er normale yoghurtboller eller lignende, men disse mætter ekstremt godt. Jeg spiste en i dag til morgenmad, og jeg spiste først noget igen kl 14, for jeg var simpelthen så mæt.

Jeg fik 9 boller ud af opskriften og den lyder som følgende:

Fuldkornsboller

15 g gær
4 dl lunkent vand
1 tsk. salt
300 g fuldkornshvedemel
400-500 g hvedemel
50 g hørfrø
1 spsk. olivenolie

Gæren opløses i vandet. Salt, hørfrø, olie tilsættes. Dernæst kommes fuldkornshvedemelet i først, og dernæst hvedemelet. Dejen æltes godt og hæver minimum 1 time ved stuetemperatur (eller natten over på køl). De lægges på en bageplade, pensles med mælk og drysses med lidt ekstra hørfrø. Bages ved 200 grader i ca. 15 min.


Mangler kun pensling og hørfrø

Klar til at spise
De er rigtig gode, både nybagte men også dagen efter! :-) Mums!

God søndag til dig :-)

1 kommentar: